Top Iran Diplomat Offers Regret Over Leaked Comments

Iranian Foreign Minister Mohammad Javad Zarif listens during talks in Moscow, Russia, Jan. 26, 2021.  (Russian Foreign Ministry Press Service via AP, File)

Iran’s top diplomat expressed regret Wednesday over a leaked recording of him describing the limits of his power in the Islamic Republic, while the country’s President decried the incident as a means to derail ongoing talks with world powers over Tehran’s tattered nuclear deal.

Zarif’s post included a video of him at a memorial in Baghdad for Gen. Qassem Soleimani, a top commander in Iran’s paramilitary Revolutionary Guard. Zarif’s leaked remarks included cutting references to the limits of his power and Soleimani’s decisions overriding his priorities at the Foreign Ministry.

“I am very sorry how a secret, theoretical discussion about the necessity of increasing cooperation between diplomacy and the field [the Guard] — in order for the next officials to use the valuable experiences of the last eight years – became an internal conflict,” Zarif wrote.

However, the top diplomat stopped short of apologizing for his remarks directly. He said honest and compassionate remarks about what he perceived as wrong were being interpreted as personal criticism.

“I did not censor myself, because this is a betrayal of the people,” Zarif wrote.

At a weekly Cabinet meeting, term-limited President Hassan Rouhani lashed out over the release of the recording. He said the interview was part of a wider project of interviews with government officials for posterity as he ends his eight years in office.

The Intelligence Ministry “must do its best to find out how this recording was stolen and publish a report for the people,” Rouhani said. “There will be no mercy for those who made a mistake on this.”

He also directly linked the timing of the leak to the Vienna talks about the nuclear deal.

“It was published just when Vienna was on the road to success, to create conflicts in the country,” Rouhani said.

Portions of the leaked interview were first aired earlier this week on Iran International, a London-based, Farsi-language satellite news channel once majority-owned by a Saudi national. Tehran has criticized Iran International in the past over its coverage.

To Read The Full Story

Are you already a subscriber?
Click to log in!